tisdag, juli 19, 2005

CMR

I och med att jag är Svenska Dagbladet-prenumerant har jag till frukost de tre senaste mornarna fått läsa om Cetntrum mot Rasisms närmast skandalösa misslyckande som organisation. Kolla här.
Första dagen tycket jag nästan det var ett scoop. Som sagt, det enda man kände till CMR för var anti-nogger-black-kampanjen, och SvD:s undersökning visade att de inte använt de 14 miljoner de tilldelats, och de pengar de använt hade gått åt till fina möbler, konferenser och annat.
Sen har de skrivit igår om att någon styrelseledamot brytit mot vallagen (tror jag), och idag att någon annan styrelseledamot erkänt sexuella trakasserier men att man valt att mörka det. Utöver denna information finns ganska precis samma information som tidigare dagar, att man fått 14 miljoner, att man gått på restaurang för pengarna. Att de inte behöver redovisa kvitton (what? härlig bokföring. kvitton är viktigt).
Även om jag tycker SvD dragit den här nyheten lite för långt, i och med att den de senaste tre dagarna fått 2 sidor varje dag ganska långt fram i tidningen, måste jag säga att kritiken tycks välriktad. Bland annat är CMR:s uppgift att hålla koll på "staten" , men det har den inte gjort. Det kan man se i Dagens nyheter , där det idag framförs kritik mot att polisen vet alltför lite om de sk hatbrotten.
Jag vet egentligen inte vart jag vill komma med det här inlägget, förutom att det verkar som om det finns alldeles för många klåpare högt upp i näringskedjan. Och jag vill visa min irritation över CMR. Det kanske räcker.