fredag, oktober 27, 2006

Runor och torkelfink

Nu har jag översatt hela runstenen, utom ett (möjligen två) ord. De är helt hopplösa. Imorgon ska jag ta itu med en annan viktig del av uppgiften - att bestämma var texten börjar och slutar. Som det står i uppgiften: "Ett speciellt problem med denna inskrift är läsordningen: Var ska man börja och vad hänger ihop?". Haha. Det är typ 30 ord, varav 2-3 verb. Hohoho. Och så bra är jag inte på kasusböjning att jag utifrån den kan avgöra vad som är subjekt och objekt. Nåväl, det får vänta till imorgon. Tack till Nordiskt runnamnslexikon och Runordsregistret för en trevlig fredagskväll tillsammans.
Imorgon ska jag till bibblan och läsa i den här boken. Den kostar 1500 så den har jag inte. Men jag önskar mig i julklapp. :) Måste läsa på om ljudförändringar under fornsvensk tid också. Vet att vi läst massor om det, men jag har glömt. Helgen fortsätter, härligen.
Fick hemtentan i litteraturvetenskap idag också. Man ska göra två uppgifter där man enligt olika frågeställningar ska jämföra två böcker, samt en uppgift där man ska undersöka komposition och berättarteknik ur valfri roman ur läslistan. Får se vilka jag väljer. Dessutom måste jag ha läst Timmarna och Never let me go till på måndag. Härliga tider, strålande tider.