måndag, oktober 09, 2006

Man cyklar för lite


När jag var med i viktväktarna kunde man tjäna bonuspoints så man kunde mumsa i sig lite extra godis på helgen (eller något annat någon annan gång). Det man fick utan tvekan absolut mest bonuspoints för var spinning. Och nu förstår jag helt plötsligt varför.
S å j ä v l a j o b b i g t .
På aerobics, step och sånt har de ju alltid en koreografi. Och hinner man inte riktigt med så blir det ju inte lika jobbigt. Men snurra, snurra, snurra med benen det fixar ju vem som helst. Även om det var lite klurigt att öga motståndet samtidigt som man reste sig. Höll på att tippa över styret några gånger.
Mina lungor är fortfarande i chock, fast passet slutade för 2½ timme sen. När jag andas in känns det som ... *tänker* lite som när man är ute om vintern, eller kanske snarare en höstnatt. Man känner verkligen hur luften kommer in i lungorna och syret snappas upp och förs ut i blodet. Och när jag var duschad och så var jag fortfarande illröd i heeeela ansiktet, och dessutom var jag röd om hela kroppen - mest benen.
Jag kör ju mest styrka dumt nog. Det är ju konditionen som bränner fett, även om ökade muskler också ökar på förbränningen. Men de har bara ett enda gult cykelpass, och med tanke på hur jobbigt det var är det nog dumt att hoppa på ett blått. Och utöver det har de bara ett aerobics- och ett steppass som är gult. Får se till att ptn visar hur löpband och roddmaskiner och cyklar funkar.