söndag, oktober 08, 2006

Apocalypse now


Trots de många femmorna på framsidan av filmen trodde jag inte att 3-timmars mastodontfilmen Apocalypse Now från 1800-talet någon gång skulle vara någon höjdare. Speciellt inte som den beordats att ses av en lärare. Men jag tycker den var bra, och extra roligt att se de många parallellerna till Conrads Mörkrets hjärta. Jag törs nog påstå att det var samma historia, samma motiv och teman, bara överförd från Kongo på 1880-talet (ungefär) till Vietnamn på 1960-talet (ungefär). Fast var Playboy bunnisarna fanns i Conrads roman är lite oklart.
Roligt var också att se en väldigt ung Harrison Ford. Jag och Johan klappade händer av lycka när vi såg honom. Han såg ... ung ut.
Längden var dock inget att hänga i julgranen - jag har inte all tid i världen. Originalfilmen var sådär 2 timmar lång, men för ett par år sen kom den ut i nyutgåva på dvd och är nu drygt 3 timmar. Lite väl långt. Men det var den versionen min lokala videobutik hade i lager åt mig. Tur att det går att läsa kompendie-text samtidigt.
Nu fattas bara att få tag på den verkliga filmatiseringen av Mörkrets hjärta med John Malkovich som Kurtz. I Apocalypse now gestaltas han ju av the one and only gudfadern Marlon Brando.