måndag, oktober 16, 2006

Budgeten

Alla som är intresserade har väl redan läst på, men här kommer mina funderingar. Eftersom folk är så noga med vad som är kvar i deras egen plånbok och skiter i andras plånböcker kan ni här titta in i min familjs plånbok. Den feta siffran är hur min familj påverkas per månad. Om det är en årlig siffra har jag delat med 12.
  • Skattesänkningar. Den som tjänar under 100000 kr om året får 430 kr mer/månad, den som tjänar 400000 kr får 935 kr mer/månad.
    Johan har ett riktigt jobb, så han känner av den skattesänkningen. Familjen L-E +650.
  • Lägre ersättning till dem som är arbetslösa.
    Snart är jag där. Sommarloven. Men studenter har aldrig haft rätt till socbidrag (eller, enligt prejudikat (heter det så) har de ju det, men det skiter soc i), så det gör ingen skillnad. Och hur det går när jag tagit examen vet jag inte. Jag får väl leva på några % av ingenting. Familjen L-E +/- 0.
  • Friåret, plusjobben och andra arbetsmarknadspolitiska åtgärder försvinner. Inga nya plusjobb eller friår kommer att beviljas.
    Det var väl ganska flummiga grejer iaf?
  • Nystartsjobb för dem som varit arbetslösa eller sjukskrivna som innebär att man sipper arbetsgivaravgifter lika länge som personen varit borta från arbetsmarknaden.
    Det blir alltså billigare för företag att anställa arbetslösa / sjukskrivna än folk som redan har jobb? Det är väl rimligt?
  • Förmögenhetsskatten halveras från 1,5 till 0,75 procent för finansiella tillgångar. Inte för villor eller lägenheter. Familjen L-E +/- 0.
  • Gränsen höjs för vilka kostnader man får dra av i deklarationen. Beloppet höjs från 7.000 kronor till 8.000 kronor.
    Jag har aldrig fattat det där med avdrag iaf. Familjen L-E +/- 0.
  • Kommunerna ges möjlighet att införa vårdnadsbidrag till dem som vill stanna hemma med sitt barn tills det fyller tre år. Villkoret är att kommunens barnomsorg först är fullt utbyggd.
    Hahaha. Fullt utbyggd barnomsorg i Uppsala. Nä, skulle inte tro det. Här går barnen i barack-dagis, och barn från den här statsdelen kan få plats i typ Stenhagen! Vårdnadsbidrag hade annars varit skönt för jag har några veckor i sommar när föräldrapengen är slut och innan skolan börjat. Tur att vi sparar både dagar och pengar.
  • Arbetsgivarna kommer inte längre att behöva betala sjukersättning efter den andra sjukveckan. Å andra sidan höjs den avgift arbetsgivarna får betala in till sjukförsäkringen.
    Hmm, vi sänker arbetsgivaravgiften, sen höjer vi avgiften till sjukförsäkringen. Jadidadi.
  • Avgiften till a-kassan höjs med upp till 300 kronor. Samtidigt tas rätten att dra av a-kasseavgiften och fackavgiften i deklarationen bort. Det ska bli obligatoriskt för alla som jobbar att vara med i a-kassan.
    Jag tycker det är rimligt med obligatorisk a-kassa. Annars har man nästan ingen "rätt" att få några pengar när man blir av med jobbet. Hur hög den ska va bryr jag mig inte om, men vad jag sett på nyheterna tycks alliansens förslag inte vara helt vattentätt. Jag väntar och ser. Familjen L-E -300. (osäker siffra)
  • Momsen på liftkort sänks från 12 till 6 procent den 1 januari.
    Eh va? Så alla rikemansfamiljer har råd att ta med familjen till fjällen? Det rör sig iofs kanske om 60 kr per liftkort och vecka. Iofs har jag alltid åkt på årlig fjällenresa med familjen, och jag kommer inte direkt från rika familjen hugo. Det blir ju kanske 300 kr för en barnfamilj som åker skidor. Spelar den summan nån roll? Eller är det bara en showoff skattesänkning? Jag fattar inte. Familjen L-E +10 (om vi skulle åka till fjällen).
  • Höjd avgift till trafikförsäkringen införs den 1 juli.
    Det blir ju sämre för de flesta, men vi har varken körkort eller bil. Så skiiiit samma. Familjen L-E +/- 0.
  • Taxeringsvärdena för villor fryses och ett tak införs i fastighetsskatten. Från 2008 hoppas regeringen kunna slopa fastighetsskatten helt och införa en kommunal avgift istället.
    Har ingen villa.
  • Nytt sätt att beräkna sjuk- och föräldrapenning, vilket kan ge många lägre ersättning. Istället för att räkna på den verkliga lönen, som i dag, kommer de senaste 12 månadernas inkomst att ligga till grund för ersättningen.
    Johans ersättning sänks något eftersom han fått mycket löneförhöjningar, min ligger kvar. Tror jag. Försäkringskassan fattar ju inte hur man räknar ut pengarna idag, så hur det blir med nya regler vet man aldrig. Johan ska bara vara pappaledig en månad nästa år. Jag resten. Familjen L-E +/- 0.
  • Sänkt tak i sjukförsäkringen, vilket sänker sjukpenningen för alla som tjänar mer än 24.800 kronor i månaden, räknat på dagens prisbasbelopp.
    Tjänar man så mycket kan man ju teckna privat sjukförsäkring, så de klarar sig nog. Fast, om 5 år kan jag mycket väl tjäna så mycket. Fan vad rik jag kommer va!
  • Den allmänna förskolan vidgas till att omfatta även treåringar, vilket innebär att de får rätt till 15 timmars gratis förskola i veckan, precis som fyra- och femåringar har i dag.
    Gratis är gott. Familjen L-E + men inte nästa år.
  • Förmånsskatt införs för lånedatorer.
    Vilka lånar datorer? De som inte har råd att köpa. Det är klart att när alliansen inför en NY skatt går den ut över dem som har minst pengar. Vi har 3-4 datorer här hemma, dem äger vi. Familjen L-E +/- 0.
  • Kravet på att ha fler uppdragsgivare för att bedriva enskild firma försvinner, vilket innebär att ett företag kan välja att anlita egenföretagare som bara jobbar för det företaget istälet för att anställa personal.
    Förstår inte. Eller, jag förstår. Men jag förstår inte. Fattar ni?
  • En barnomsorgspeng införs vilket ger föräldrar rätt att själva välja barnomsorg.
    Har man inte rätt att välja idag? Man får ju iaf rangordna sina alternativ. Varför finns det inga dagmammor i Uppsala?
  • Den särskilda löneskatten om cirka 16 procent slopas för dem som omfattas av det nya ålderspensionssystemet, de som är födda från 1938 och framåt.
    Jag är född efter 1938 så på nåt sätt kanske det här gäller mig. Men jag är så oinsatt i pensionssystemet att det är pinsamt, så här är jag tyst.
  • En skattesänkning med 3.000 kronor införs för den förälder som tjänar minst när den som tjänar mest är föräldraledig.
    Det hade ju varit jag det. Men nu studerar ju jag. Och i vår är det den som tjänar mest som arbetar igen. Familjen L-E +/- 0.
  • Skatteavdrag för företag som erbjuder hushållstjänster införs 1 juli.
    Ju mer de där moderaterna håller på desto sugnare blir jag på att starta företag. Inom vilken branch tycker ni? Gjärna nåt jag kan starta upp medan jag är mammaledig. Förslag? Det behöver inte vara hushållsnära.
  • Sänkta arbetsgivaravgifter för ungdomar mellan 19 och 24 år från den 1 juli 2007.
    Nä, jag räknas inte ens in i ungdomskategorin. Så när jag ska börja jobba kommer ingen vilja anställa mig, för det är billigare att anställa Stina 21.
  • Studielånet och studiebidraget för studenter höjs inte.
    Den peng studenterna får idag är lägre än vad som räknas som fattigdom i Sverige. Dessutom ska man klara sig på 10 månadspengar, för får man inget sommarjobb står man där utan pengar. I say no more. And pussar min rika pojkvän och mina generösa föräldrar. Familjen L-E +/- 0.

Det vill säga + 360 kr/månad (om vi åker till fjällen och slår ut den resan över hela året annars 350 kr). Dessa 360 kr hade jag klarat mig fint utan, eftersom de tas från de arbetslösa och sjuka. Inte direkt de starka i samhället.

6 Comments:

At 1:07 em, Anonymous Anonym said...

Skitbra inlägg. Funderar på att göra en liknande uträkning om oss, var det krångligt tycker du?

 
At 3:58 em, Anonymous Anonym said...

Det är nog lite samma för oss, eller vi går nog snarare minus faktiskt. Vi får plus på skatten båda, men nästan lika mycket minus på fackavgiften. För oss riskera fp att bli lägre dessutom... :-/

 
At 5:09 em, Anonymous Anonym said...

Jag vågar inte räkna ut. Det är verkligen en strålande kombination att vänta arbetslöshet efter att som ensamstående ha varit hemma 3½ år med funktionshindrad son som riskerar att bli långvarit sjuk vilken dag som helst.

Hoppas fyra år går fort.

 
At 5:11 em, Blogger Veronika said...

mimmi: Nä, jag tog en färdig sammanställning. Men allt stod ju inte där. Tex fanns inte snusmomsen med, så den missade jag ju, Johan snusar. Så det lär ju bli 1 dosa om dagen =3*30, -90 kr. Å andra sidan kan gott dumhuvven som snusar betala för det, även om de är min pojkvän.
Det tog kanske 40 minuter att skriva ihop.
ellen: Det är synd när det blir mindre pengar kvar. Men jag tycker som sagt inte att de 200 kr vi "tjänar" i månaden är värda försämringen för de mest utsatta.

 
At 5:19 em, Blogger Veronika said...

caroline: Usch, det låter inte roligt. Fyra år går nog fort, men frågan är hur lång tid det tar att reparera skadorna.

 
At 11:08 em, Anonymous Anonym said...

Du inspirerade mig till att göra en egen budget, dock är jag inte mycket klokare för det :-) Intressant läsning iallafall. Får se om det stämmer efter nyår då ;-)

Kram Jennie

 

Skicka en kommentar

<< Home