tisdag, september 12, 2006

Reklam eller samhällsinformation

På min brevlåda finns en liten skylt som säger "Ingen reklam, tack". Egentligen har jag inget emot reklam, jag kan tycka att det är ganska roligt att se vilken butik som har billigast falukorv denna vecka. Men nu har jag ändå den skylten, och förväntar mig då att de som delar ut reklam ska ta hänsyn till den. Det funkar nästan jämt.
Nu är det dock val. Partierna tycks inte anse att deras reklam är just reklam. Jag misstänker att de försöker smyga in sin reklam till mig genom att hävda att det är samhällsinformation. För sådan info "får" man ju lägga i lådor som har "ingen reklam"-skyltar. Men det handlar om reklam. Inte fan är det särskilt informationsrikt iaf. Viss reklam är ju adresserad, det har jag fått av kds eftersom jag är småbarnsförälder, och från mp för att jag är ung, och från fp för att jag är ung i Uppsala.
Men den mesta reklamen delas överhuvudtaget inte ut av brevbäraren, utan av hänsynslösa partimedlemmar som inte kan läsa en enkel skylt. "Ingen reklam, tack". Hur svårt är det att fatta vad jag menar med det? Jag vill inte ha er himla reklam i brevlådan. Förstå! Jag tänker inte rösta på något parti pga av infon jag får i brevlådan, för jag kollar bara vad huvudbudskapet är, sen blir det soptunnan! Ett tag tänkte jag rösta på det parti som inte gett mig någon reklam, tyvärr finns det inget kvar. Utom möjligen moderaterna, vi är osäkra på om deras reklam kan ha hamnat i sopkorgen snabbare än kvickt.

Shit, man skulle kunna tro jag var värsta surkärringen. Måste hitta på nåt glatt att skriva om. Marit Bergmans nya skiva? Nej, är faktiskt lite besviken. Kaspians sömnvanor? Nope, de blir inte bättre. Min sjukdom? Nope, bihålorna spökar fortfarande. Min vikt? Har gått upp ½ kilo igen.

3 Comments:

At 10:53 fm, Blogger Erika said...

Jag känner igen mig. Jag har också "Ingen reklam, tack" på dörren, men får ändå en massa skit från alla partier, vilket gör mig sur. Precis som du tror jag att detta går under samhällsinformation, så jag funderar starkt på att lägga till "eller samhällsinformation, tack" på min lapp på dörren. För jag hatar även att få de lokala Östermalm-tidningar som det finns flera stycken av och som gör att min papperinsamling bara växer.

All partireklam jag har fått har delats ut av posten, även den som mitt namn inte står på. Att få från alla riksdagspartierna kan jag väl stå ut med, även om Kd/M/C/Fp åker direkt i sopen, men något jag blev riktigt upprörd över var dock att de även delade ut reklam för Sverigedemokraterna! Någon måtta får det väl vara, de är ju för fan rasister, homofober och extremhöger. Nästan så att jag funderar på att ringa Posten och klaga...

 
At 11:41 fm, Blogger Veronika said...

erika: Posten varken kan eller borde förbjudas att dela ut sverigedemokrat-reklam. Inget parti ska förbjudas, och ingen människa ska förbjudas att sprida sitt budskap. Yttrandefriheten är för viktig för att låta några idioter få oss att börja nalla på den. Då är vi ju inte bättre än dem!
Däremot är det läskigt att det går så bra för sd. Enligt en artikel i aftonbladet idag ligger de bäst till av alla småpartier (junilistan, feministiskt initiativ, piratpariet), enligt nån undersökning har de chans på ett mandat i riksdagen!

 
At 12:39 em, Blogger Erika said...

Jag håller med om att yttrandefrihet är viktigt, men de flesta studsar nog ändå till när man får sådan skit i brevlådan. Det vore för övrigt skandal om de kom in i riksdagen.

Jag tycker ärligt talat inte att det är Postens uppgift att sprida partiernas reklam överhuvudtaget. De borde kategoriskt säga nej till sådant. Jag hatar verkligen att bli påtvingad grejer, särskilt när det gäller politik... För det blir man ju, när inte ens "Ingen reklam"-skylt räcker. Om jag vill kolla vad de olika partierna står söker jag själv upp deras hemsidor eller tittar på valdebatter i tv osv.

Jag är även totalt emot all form av marknadsföring via telefon. I sitt eget hem ska man kunna slippa reklam och propaganda, tycker jag.

 

Skicka en kommentar

<< Home