söndag, september 10, 2006

Om JAG vann 93 miljoner skulle jag

  • betala mina och Johans lån
  • börja leta nytt boende
  • åka till New York
  • studera filosofi, istället för att plugga vidare till lärare
  • köpa den här
  • fixa körkort till mig och Johan
  • skaffa en personlig tränare
  • investera resten, och minst hälften av vinsten varje år ska gå till välgörande ändamål

Jag tycker det är så jobbigt med välgörenhet. Det är ganska självklart om man vinner så mycket pengar att de som behöver det bättre ska få lite (eller mycket). Men hur mycket? Kanske borde man dänga iväg 85 millar till Afrika. Mer än 8 miljoner behöver ju inte jag.
Men samtidigt vore det skönt att ha så bra avkastning på förmögenheten att man kunde på leva på den. Då är man en riktig glidare. Och inte vet jag vad avsättningen per år på 80 millar är, men hälften borde väl vara nog? Om man har ett sparkonto har man väl 3% ränta? Det blir nästan 2,5 miljon. En mille till välgörenhet och en mille till mig. Bra uträknat!

4 Comments:

At 9:58 em, Anonymous Anonym said...

Hehehe ja tänk om man kunde vinna. Själv orkar jag inte äns tänka så långt...

Grattis till att du ska läsa till lärare. Själv läste jag till förskollärare när Rebeca var 2 år, jag gick dock på vanlig hederlig högskola hade aldrig klarat av att läsa på distans, då måste man verkligen ha självdisciplin. Har du bestämt vad du ska bli för lärare?

Kram Jennie

 
At 10:07 em, Blogger Veronika said...

jennie: Ja då. Jag har bara själva lärardelen kvar. Ska bli gymnasielärare i svenska och filosofi, så jag har redan läst litteraturvetenskap och filosofi. Denna termin läser jag svenska/nordiska språk b och lite rester.
Jag läste gymnasiet på distans, så det ska inte vara något problem. :)

 
At 6:28 em, Blogger iNfensus said...

Vann jag så mycket pengar skulle jag bli helt odräglig... :)

 
At 6:54 em, Blogger Veronika said...

infensus: Jag med.

 

Skicka en kommentar

<< Home