tisdag, september 12, 2006

Lata kursare

Inte har jag mer än börjat studera igen efter ett sååå långt uppehåll, och genast förfasas jag över människors lathet. Vi hade två texter på kanske 10 sidor var att läsa, den ena var Klas Klättermus, den andra Rövarna i Kammommilestad. Fast på norska. Inte världens svåraste litteratur med andra ord, utan en ganska bra början när man lär sig ett nytt språk. Sen idag på lektion skulle vi översätta ett stycke var, och så har folk inte förberett.
Jag vet att kursen bara går på 25% fart (jag trodde det var 50%, my mistake), men man förväntas ändå plugga liiite mellan lektionerna. 25% innebär tio timmar i veckan, ta bort de två man har lektion så har vi åtta timmar kvar. På åtta timmar hinner man läsa 20 sidor och slå upp de ord man inte förstår. Är man för fattig för att köpa ett lexikon finns de på flera bibliotek i staden.
Jag är inte gnällig. Jag har full förståelse för att de misstar sig på ord som man kanske inte tänker på att slå upp. Att de översätter by (stad) med by och pinnsvin (igelkott) med piggsvin. Det är såna ord man lätt missar, för att man tror att man förstår. Men när de bara sitter och fnissar och säger att de inte vet, fast det är en fullt förståelig mening med ett främmande ord som de borde slagit upp. Hoppas verkligen det blir bättre.
Vissa verkar också rent ut sagt korkade. Läraren säger vad ett ord betyder, ungefär "manglet betyder saknas". Och det är det enda krångliga ordet i hela meningen. Ändå klarar de inte av att översätta!
Några av kursarna är möjligen förlåtna, eftersom det var deras första lektionen. Då är det klart att man kommer oförberedd. Eller? Borde de inte ha kontaktat läraren och kollat upp vad vi förväntats förbereda?
DETTA mina vänner var anledningen till att jag slutade på vanligt gymnasium och läste de två sista åren på distans. Att behöva sitta och traggla saker som man förväntats ha förberett och inte kunna gå framåt pga andra irriterade mig förut och irriterar mig uppenbarligen fortfarande. Och precis som på gymnasiet hade läraren förberett mer vi skulle göra, men som inte hanns med eftersom översättningen tog så lång tid. Tidstjuvar!

8 Comments:

At 7:25 em, Blogger Anneli said...

Jag känner igen mig, är vi släkt?

 
At 7:34 em, Blogger Veronika said...

anneli: Vissa envisa rykten antyder det.

 
At 10:30 em, Blogger iNfensus said...

Min statistiklärare i Umeå (Statistik A) sa första lektionen att de som inte hade förberett sig hade ingen rätt att ställa frågor heller - utan skulle sitta tyst! Samma person sa även att de som planerade att vara mer än en minut sen än den akademiska kvarten inte behövde bry sig att komma överhuvudtaget.

 
At 10:49 fm, Blogger Veronika said...

infensus: Oj, kanske lite väl hårt? Men i princip har han ju rätt. Förhoppningsvis kom ju folk förberedda, och det är ju det minsta man kan förvänta sig av vuxna människor. (Fast han som satt bredvid mig var född -87, är osäker på om det är vuxen. Usch, vad jag börjar bli gammal.)

 
At 11:00 fm, Blogger Erika said...

infensus: Tycker också det låter ganska hårt, men jag kan på sätt och vis hålla med... De som inte brytt sig om att förbereda sig som de bör, ska ju inte sabba lektionen och stjäla för de som är där för att de vill lära sig. Att begära att man ska komma i tid är också ett rimligt krav, men man får lov att ha lite flexibilitet för sena t-banor och bussar dock. Fast jag antar att han/hon ville komma åt de där personerna som nästan verkar sätta i system att komma sent (ja, det finns en hel del såna som ALLTID kommer insläntrande när alla andra redan sitter ner), vilket bara är bra.

 
At 8:12 em, Blogger iNfensus said...

Ja, var väl i hårdaste laget kanske. Men han visade sig allt eftersom vara en grymt bra lärare...

 
At 8:29 em, Blogger Veronika said...

infensus: Hård kan vara bra.

 
At 9:24 em, Blogger iNfensus said...

Management by fear ;)

 

Skicka en kommentar

<< Home