fredag, juli 07, 2006

Frågeställning under konstruktion

Nu har jag kommit lite vart i 17th century women philosophers-kursen. Jag ska skriva om Marie le Jars de Gournays inlägg i querelle des femmes-debatten, den lilla texten The Equality of Men and Women.
Querelle des femmes kallas den intellektuella diskussionen kring kvinnors och mäns natur, kanske främst kvinnans moraliska och intellektuella förmåga, och ställning i samhället. Det var en återkommande diskussion i Frankrike under 1400- till 1800-talen. Jag har ett tjockt kompendium om querelle des femmes som jag ska roa mig med i morgon.
Själva texten av Marie de Gournay är ett trettiotal sidor, och då består nästan halva sidorna av fotnoter. Dessutom var det den texten vi gick igenom mest noggrant under kursen (om man bortser från Elisabets av Böhmens brevväxling med Descartes), så kanterna är fyllda med argument, förstärkningar, och hänvisningar till andra tänkare. Även om jag inte kommer ihåg borde det gå snabbt att friska upp hjärncellerna och skriva de där sju sidorna.
Jag funderade ett tag på att skriva om de två italienskorna istället. De var inte så mycket för jämvikten mellan könen, utan ville snarare påvisa kvinnans överlägsenhet. Så heter Moderata Fontes inlägg The Worth of Women - Wherein is Clearly Revealed Their Nobilty and Their Superiority to Men, och Lucrezia Marinellas The Nobilty and Excellence of Women and the Defects and Vices of Men. Men jag slår liksom Marie de Gournay ett slag för jämställdheten istället.

Givetvis heter varken det franska eller de italienska verken något på engelska. Anledningen till att jag skriver den engelska titeln är att latjag inte orkar leta reda på originaltiteln. Den litteratur vi till stor del använde under kursen var böckerna utgivna av The University of Chicago Press, i serien The Other Voice in Early Modern Europe som har till mål att belysa de texter som under århundraden negligerats av många olika anledningar, kanske helt enkelt att de skrevs av kvinnor och inte män?