torsdag, juli 06, 2006

Saker jag borde gjort förr, men som jag istället får göra nu

Första året
17th century women philosophers: Skriva en uppsats. Kommer inte ihåg om vad, eller hur långt. Tror det var 7 sidor, och med största sannolikhet om en kvinnlig filosof från 1600-talet (måste bara välja mellan Marie le Jars de Gourney, Moderata Fonte, Anna Maria van Schurman och Lurezia Marinella, googla gärna).

Andra året
1900-talets litteratur: Läsa om hela kursen. Oh, yes!
Folkdiktning och folktro: En kurs som gick kl 10 på morgonen, som jag läste bara för att gå upp på mornarna. Ska jag ta de poängen får jag läsa om hela den kursen också. Eller så skiter jag högaktningsfullt i den.

Tredje året
Språk och samhälle: Ja, ni, vänner. Det blir nog läsa om hela kursen. Fast jag ska be att bara få skriva tentan. Jag hade faktiskt 100 % närvaro.
Filosofins klassiker, del 1: Skriva uppsats, 4-7 sidor om kvinnosynen i Platons Staten, eller nåt annat ungefär lika upphetsande.
Filosofins klassiker, del 2: Hela kursen. Har ej läst den alls.
Älvdalska: Skriva uppsats, 4-7 sidor om kasusböjningen. Hahaha!

Fjärde året
Barn- och ungdomslitteratur: Helt enkelt skita i den kursen! Eller läsa om hela i vår.

Hur lägger jag nu upp detta? Jo, nästa vecka skriver jag filosofiuppsatserna (om Platon och nån av kvinnorna) och älvdalskauppsatsen. Sen läser jag 1900-talets litteratur och filosofins klassiker, del 2 parallellt med det jag ska läsa i höst (nordiska språk B). I värsta fall också språk och samhälle, annars skriver jag bara den tentan i mitten av januari. Folkdiktnignen får vänta till i vår, och likaså bulen. Sen är jag väl på rätt köl igen?
Ett tips till er kära vänner som ännu ej börjat studera på universitetet: Ta era poäng samma termin som ni ska ta dem. Det är inte lättare att göra det i efterhand.

22.19: Blev tvungen att ändra lite. Det blev fem år, och ju mer jag räknade desto mindre var det 2007 just nu. Men nu stämmer det bättre. Dock ser man att år 3 är det stora problemet. Då läste jag bara en termin, men registrerade mig på 30 poäng, + att jag sen läste en sommarkurs fast jag jobbade heltid. Inte så smart.

2 Comments:

At 11:21 fm, Blogger Erika said...

Oj, det lät tungt... Det är jobbigt att ligga efter, för då har man ännu mindre lust att göra allt. Som du verkar vara inne lite på själv verkar det smartast att ligga lågt BUL:en och Folkdiktningen och istället satsa på att göra klart delkurserna i de större kurser du har gått. Hoppas allt går bra!

 
At 11:50 fm, Blogger Veronika said...

Mm. Borde kanske skriva ett inlägg om hur många poäng jag faktiskt HAR tagit, så jag inte känner mig helt nedslagen.
Har dock stött på lite problem, eftersom litteraturen och filosofin går samma fem veckors-period, + att filosofiseminarierna är samtidigt som svenskalektionerna. Inte bra!
Vill ju bli klar nån gång.

 

Skicka en kommentar

<< Home