torsdag, juli 06, 2006

Bokklubbar för barn

Som nybliven förälder har jag överhopats av erbjudanden om att gå med i bokklubbar. De tre första åren i ditt barns liv lägger grunden för all vidare utveckling, du måste börja läsa för barnet nu! Jag är ganska övertygad om att Kaspian lär utvecklas ungefär lika mycket med eller utan det som kallas babyböcker (saker i tyg som prasslar, gärna med några djur och en spegel i). Men då jag själv är en bokfetish, och dessutom en riktig sucker vad gäller erbjudanden är min lilla son nu, inte ens tre månader gammal, med i två bokklubbar.
Dels Barnens bokklubb som jag själv var med i som barn. Från dem fick man välja två böcker för 9,50 styck. Jag valde en sån där tygbok med djur i, och en bok om vad barn bör äta från de är pyttesmå och framåt. Som välkomsterbjudande fick man också en bebisservis med den lilla bebin. Han är cool, så det var ju bara att tacka och ta emot. Jag valde också att betala lite extra och fick några superfina byggklossar i tyg.
Jämför man med Go'bokens välkomsterbjudande var ju det ganska mesigt. Go'bokens innehöll en tygbok med psykedeliska mönster, tecknade enkla bebisansikten, en spegel, en fisk som säger pip när man trycker på den och prassel (Kaspian älskar saker som prasslar), himla mycket roligare än djurboken. Vidare en trekantig sak som står på marken, med en spegel så bebis ska träna nacke och rygg, information om bebisar, en "vanlig" pekbok i kartong med rim, och på slutet sätter man in en bild på beisen, och, och, och. Ja, det var massa grejer, men jag har glömt. Och det var HELT GRATIS!
Om man dock bortser från välkomstpaketen tycker jag faktiskt Barnens bokklubb verkar något bättre. Go'boken skickar varje månad ett paket med några böcker i. Dessa presenteras på ett vanligt papper skriver med skrivmaskinsstil. Mer info hittar man på internet. Böckerna är helt anpassade till barnets ålder. Från Barnens bokklubb får man ett litet magasin, med lite info om bebisar och såklart om böckerna. Precis som Go'boken skickar de ett åldersanpassat bokpaket i månaden, men också böcker för föräldrarna som handlar om barn. Från magasinet kan man också välja från massa andra böcker.
Jämför man de båda bokklubbarnas hemsidor ser man att Barnens bokklubb är mer som en "riktig" bokklubb, det finns så många fler böcker att välja bland. Go'boken har mer exklusiva böcker, som oftast inte går att hitta i vanliga bokhandlar. Båda bokklubbarna har också samma citat av Albert Einstein på startsidan, fast Barnens bokklubb har en något bättre översättning:

"Om du vill att dina barn ska bli begåvade så ska du berätta sagor för dem. Om du vill att de ska bli mycket begåvade så berätta ännu fler sagor för dem."

3 Comments:

At 11:16 fm, Blogger Erika said...

Även om det där sista citatet var helt överdrivet och begåvning inte hänger direkt ihop med läsning, så tror jag ändå att det är väldigt viktigt att föräldrar läser för sina barn och sedan uppmuntrar dem att läsa själva. Tror absolut att den framtida läsutvecklingen hänger mycket på det.
Min mamma läste mycket för mig när jag var liten och vi var ofta på biblioteket och lånade hem böcker minns jag... Har nog varit med i några bokklubbar också, främst när jag var i slukaråldern. Tror det har betytt jättemycket, eftersom jag uppenbarligen blivit väldigt intresserad av litteratur. Jag kommer absolut att pracka på mina egna barn böcker (om jag får några)!
Sen är ju frågan när man ska börja... Men Kaspian kan ju pyssla med babyböcker så länge ;)

 
At 11:53 fm, Blogger Veronika said...

Håller absolut med, men jag tror faktiskt inte att de första tre åren gör så stor skillnad. Jag var ju som sagt också med i massa bokklubbar, och jag är nästan lika stor bokälskare som du.
Och Kaspian ÄLSKAR sina bebisböcker. Han tuggar mest på dem. Böcker och trasor/filtar är favvoleksakerna. Haha. Varför göra sig till?

 
At 8:25 em, Blogger Veronika said...

Mimmi: Vad kul att höra ifrån dig. Jag har verkligen undrat var du tagit vägen! Skönt att ha dig tillbaka.
Jag har avbeställt nästa bokpaket från Go'boken, men jag ska se om det blir något bättre erbjudande. Ett paket kostar ändå nästan 200 kr inkl frakt, och jag insåg att det faktiskt räcker till en ganska fin bok, istället för tre små rimböcker.
Och Barnens bokklubb tänker jag köpa. Jämförde priset för bokpaketet, med samma böcker på adlibris, och det blev billigare. Blev dock lite sugen på att köpa ytterligare några böcker. Inte bra.
Innan jag fick barn köpte jag böcker för ca 1000 kr i månaden (ja, det är sant), så vi får se hur det bli nu. Mer eller mindre?

 

Skicka en kommentar

<< Home