måndag, maj 15, 2006

Sova hela natten

I natt var en underbar natt. För första gången försökte vi få Kaspian att somna i sin egen säng. I vanliga fall låter vi honom somna intryckt under min boobi efter han ätit (han brukar gosa ner sitt huvud alldeles själv). Men igår förpassade vi honom till den kalla spjälsängen istället. Och han somnade lika fort för det!
Ganska precis åtta somnade han, och sen sov han (hörohäpna) til 02.30. Det är sex och en halv timme! Då åt han i en halvtimme och sen somnade jag. Hmm. När jag vaknade igen 03.30 la jag över honom i spjälsängen igen.
Och så ringde Johans väckarklocka kl 7. Då hade jag varit på väg att gå upp och titta till Kaspian i ungefär en halvtimme eftersom han låg och lät. När jag så gjorde det såg jag att han låg klarvaken och pratade med Nalle Puh. Hur nöjd och belåten som helst.
Men vilken underbar natt. Jag gick och la mig vid elva, så jag har ju nästan fått hela mitt sömnbehov tillfredsställt. För 10 minuter sen somnade lillkillen igen. Då får jag välja mellan att använda den här halv till heltimmen som han kommer sova nu att antingen sova jag också, eller äta frukost. Och jag är så utsövd att jag väljer frukost. Strålande!

Ett litet minus dock. Mina bröst var så sprängfyllda med mjölk att halva sängen är dyngsur. Det droppade inte lite mjölk ur dem, utan snarare kaskadsprutade. Ska det fortsätta så här får jag nog börja sova med bh. Handduken jag hade räckte inte på långa vägar att samla upp all mjölk. Har läst nånstans att mjölkproduktionen ökar på natten. Samtidigt äter bebis mer sällan om nätterna. Det var väl inte så smart uträknat av naturen?