fredag, maj 12, 2006

Om smärtlindring

Nu har barnmorskor i England kommit på att smärtlindring vid förlossningar är dåligt! "Att få barn gör ont. Men det ingår i processen att lära sig hantera den smärtan." skriver Expressen. Det lite intressanta är att det bara är epiduralen (ryggmärgsbedövning) som gills som smärtlindring. Iaf i artikeln.
Vad trött jag blir. Kvinnor borde få den jäkla bedövning de önskar. Det gör ju skitont att föda barn. Jag låg ju och önskade att jag kunde få morfin. Detta för att jag visste att det var försent att sätta epiduralen. Men så vet jag ju att man inte ger det vid förlossningar längre, eftersom barnet mår dåligt av det. Men där mot slutet ångrade jag nästan att jag varit så rädd för ryggmärgsbedövningen. Fast blir det en nästa gång tror jag nästan jag kör på bara lustgas då också. Så farligt var det väl inte? *dåligt minne*
Johan sa någon vecka eller två efter förlossningen att han inte trott att jag skulle klara det utan epidral. Men att han tyckte jag var duktig som gjort det.
I artikeln stod det för övrigt att i Sverige används ryggmärgsbedövning i 27 %. Jag trodde faktiskt det användes av fler än så. Min kompis Herminne ville iofs ha epidural, men kom in till sjukhuset för sent så det hanns inte med. Så alla som vill får ju inte.

Tillägg 10 minuter senare
FAN VAD LACK JAG BLIR!
Jag hade inte läst kommentarerna. Men det är bara massa jävla besserwisseridioter som säger typ "Jag har minsann fött mina 3 barn utan smärtlindring. Har en barnmorska stått bredivid och talat om när man ska krysta har man inte gjort jobbet själv. Ryggradslöst!" eller "Kvinnor har fött barn utan smärtlindring i alla tider. Alla dessa saker som sprutas in är inte naturligt."
Jävla idioter.
Skulle nån vän till mig säga nåt sånt skulle jag fan allvarligt överväga min vänskap. Kalla kvinnor som vill ha bedövning ryggradslösa? Folk får gärna känna sig duktiga (jag tycker jag är duktig som "bara" körde på lustgasen), men att låta det gå ut över andra. Åhh, idioter!

3 Comments:

At 11:43 fm, Blogger Erika said...

Jag håller med dig! Så länge barnet inte tar skada av det, så ska mamman få den bedövning hon vill. Jag blir galen på alla "det ska vara så NATURLIGT"-puckon. Förresten är jag helt övertygad om att många av de stackars kvinnorna som genom historien har tvingats föda utan bedövning, inte skulle ha tvekat att använda det om det fanns.

 
At 9:32 em, Blogger Thinkerbell said...

Det är naturligt att det gör ont under en förlossning, men det är minst lika naturligt att försöka värja sig från smärtan. Vi lever i en tid där det finns flera säkra smärtlindringsmetoder - självklart ska vi använda dem om de behövs! Jag har inte behövt nån bedövning alls, båda mina förlossningar har varit "naturliga" och utan smärtlindring. Det har varit toppen - för mig. Hur ska jag kunna sätta mig till doms över någon annans situation eller val? Läs mer; http://www.barnsidan.se/cldoc/2165.htm

 
At 11:21 fm, Blogger Veronika said...

Mimmi: Är det sant? Jag satt och läste i böcker och tidningar och där står det att morfin inte används för att bebisen blir slö. Jag frågade som sagt inte ens efter det. Kanske borde gjort det då. :)

 

Skicka en kommentar

<< Home