onsdag, april 19, 2006

90-grammaren

Små bebisar får mycket beröm när de går upp i vikt. Det är inte som oss vanliga människor, som helst ska hålla oss smala. Bebisar ska gå upp. Och med tanke på hur små de är när de börjar är väl det bra. Igår var vi hos barnläkaren. Då hade lilla plutten gått upp 90 gram! Vilket tydligen är alldeles otroligt fantastiskt, det är vanligare att bebisar går NER i vikt första veckan. Så barnmorskan blev till sig, och läkaren tyckte "oh vad bra", och när vi pratade med bvc idag blev de också alldeles i brallan.
Mina tuttar är lite lika lyckliga.
Vi fick tid för amningshjälp efter barnläkaren. Vi bestämde att jag ska börja pumpa. Så vi hyrde en elektronisk amningspump. Det är som en vakuumpryl som drar i bröstvårtan, man känner sig lite som en kossa, ungefär. Men det funkar jättebra, och bröstvårtan får vila lite.
Kaspian sov superduktigt inatt igen. Runt fem timmar i sträck, och sen behöver han blöjbyte och mat. Men jag har sovit åtminstone nästan åtta timmar i natt, så jag känner mig utvilad.
Nu är det mästerfilmem Richie Rich med Mackan Culkin i huvudrollen, så jag måste nog titta på den.