fredag, januari 20, 2006

Barnvagnsjakten

Det var ju inte direkt kärlek jag kände till modi-vagnen vi var och tittade på igår. Plånboken säger JAAA (2495 kr inkl ligginsats, skötväska (värdelös som inte går att använda, men iaf), vindskydd, regnskydd, myggnät, pump till hjulen), men "vill-ha-en-emmaljunga-cerox"-jag säger nej.
Plastig, prasslig, lät högt när man fällde och fixade. Inte ful. Det har inte med utseendet att göra. Den ser fin ut. Men den känns inte så himla bra.
Modi i kaffelatte-färg.
Eller cerox i elk-färg.
Prisskillnaden är MÅNGA tusenlappar. Emmaljungan är mer än dubbelt så dyr, kanske tre gånger så dyr. Snyft. Och mamma tänker inte sponsra hela barnvagnen om jag tar en emmaljunga. Det förstår jag. Den är ju ohemult dyr. Tycker själv inte den är värd den prisskillnaden. Men jag är kär!!!
Kom igen nu då - börja ge mig trisslotter!
Det blir en modi. Jag fattar. Johan tycker den verkar jättebra. Och faktiskt - det är han som ska vara föräldraledig, så jag kan springa på lektioner, bli klar med min examen, så jag kan börja jobba, så vi har råd att ha barn. Haha. Undrar om vi inte borde planerat lite annorlunda - först examen, sen flytta, sen barn. Nu blir det nån form av barn/flyttkaos, och sen examen.
Nu ska jag springa till Uplands och hjälpa Lotti med en grej. Sen till kvarnen och hämta ut ett skolbokspaket. Ikväll ska jag träffa hela Johans släkt (de har rest ända från Gotland) för hans kusin tar examen (mm, smart, börja i rätt ände). Åhh, vad roligt.

4 Comments:

At 5:48 em, Anonymous Anonym said...

Men vafan Vonkan! Som småbarnsförälder som lever på CSN har man inte råd att vara kräsen. Det spelar väl ingen som helst roll att den prasslar och är plastig? Det är ju verkligen inget som ungen kommer att bry sig om. Och det är ju för ungens skull ni köper en barnvagn, inte för er egen. Modi blir jättebra!

 
At 11:18 em, Anonymous Anonym said...

Jaja, men om invändningarna som Johan och Vonkan har mot Modi är att den prasslar, låter mycket och är plastig är ju det ändå inget som påverkar hur den är att köra runt med. Det är ju bara rent estetiska synpunkter! Och där spelar det ju ingen roll. Jag fattar också att en barnvagn måste vara praktisk, men den måste ju inte var snygg och oprasslig också! Modi verkar praktisk men inte så estetiskt tilltalande. Dessutom är den billig. Vad kan man mer begära som fattig förälder? Ibland får man faktiskt prioritera bort bjäfset och statusprylarna.

 
At 11:20 fm, Anonymous Anonym said...

men poängen är ju att dom inte har råd. Tycker du att det är försvarbart att lägga 8000 spänn på en barnvagn om man ska leva på 187 kr om dagen?

 
At 12:15 em, Anonymous Anonym said...

Ok då. Där har du helt klart en poäng. :)

 

Skicka en kommentar

<< Home