onsdag, januari 18, 2006

Tapetklister under skorna

Haha, nu har jag verkligen satt mig själv i klistret. Strul med försäkringskassan OCH csn samtidigt. Åh, vad jag älskar statliga pengautdelare. De strular bara till det. Och det är ju inte direkt som nordea, att man kan få en "personlig bankman" så man alltid vet vem man pratar med och vet vem man ska ringa. Jag sitter och skriver frågor i deras frågelådor på internet. Men en sak ska de ha en eloge för - både fk och csn svarade mindre än 24 timmar efter jag ställde frågan.
Tydligen måste jag iaf betala pengar till csn fyra gånger per år, om jag inte inte tar studiemedel. Huruvida jag pluggar spelar ingen roll. Dvs den här terminen när jag bara tagit studiemedel för 10 veckor (eftersom det kommer en bebis sen, och jag då tänkt ta mammapengar istället) och då måste jag betala tillbaka för de resterande 10 veckorna av terminen. Likadant nästa termin. Så det blir alltså inga problem så länge jag tar fullt studiemedel.
Därför kommer jag nu söka studiemedel också för de sista 10 veckorna av terminen. Studiemedlet är ju högre än föräldrapengen, och jag har inte råd att betala csn om jag har föräldrapeng. Knasbubblor.
Men som sagt - det är mitt eget fel. Jag borde ha anmält i förväg och varit på dem, men tänkt att de ordnar sig. Nu när jag försöker fixa tycks jag inte kunna göra nånting för att inte behöva betala tillbaka. Men det känns så fruktansvärt dumt att betala av studielånet med studielånet. Å andra sidan är det ju aldrig fel att betala tillbaka lån. Ju snabbare man blir skuldfri, desto bättre! Men så mycket bättre det skulle kännas att betala studielånet när jag har LÖN (14000 kr kanske) istället för mammapengar (5000 kr).
Well, well. Jag klarar mig.