söndag, september 17, 2006

Valångest (igen)

Denna vecka måste jag besluta vilka delkurser jag ska läsa under resten av hösten. Det här är ett mycket viktigt val, det handlar om min framtid. Det handlar om vilka böcker, vilken lärare och vilka uppgifter jag ska sitta och slita med detta halvår.

Språkhistoria eller språksociologi
Det absolut enklaste valet. Grundkursen i språkhistoria fick jag vg i, medan språksociologin ännu inte är godkänd. Så egentligen får jag nog inte ens välja språksociologi. Och även om jag fick så vill jag inte, för det är så himla tråkigt. Annars hade jag ju redan varit godkänd i a-kursen, eller hur?

Textanalys och textproduktion eller dialektologi eller fornislänska
Innan jag gick på info-mötet hade jag bestämt mig för text-kursen. Men den verkade jättetrist. Det är den enda praktiska kursen, och allvarligt talat är det nog inte så smart. Att tvinga mig att skriva texter i olika genrer leder bara till prestationsångest och försenade uppgifter.
Dialektologin hålls av en doktorand. En liten söt en som såg ut precis som Frodo, fast lång. Och han verkade så himla nervös. Upplägget av kursen var väldigt ambitiös och det ingår både egen uppgift (tex undersöka hur ett och samma ord ser ut i olika dialekter), samt en salstenta. Jag skulle vilja välja dialektologin bara för att jag tyckte så synd om läraren. Men egentligen är jag nog inte så intresserad.
Fornisländska känns onödigt. Läraren sa att om man läste de 5 p kunde man förstå nutida isländska också, eftersom det inte rör sig om två olika språk. Då borde det ju vara åt andra hållet. Jag har läst 10 p isländska och bott på Island, alltså borde jag kunna läsa gamla nordiska texter. Däremot var läraren så himla bra. Rolig och mysig. Dock är det muntlig tenta, och jag känner på mig att han kan vara sån som ställer så flummiga frågor att man inte fattar vad man ska svara.

Namnforskning eller grammatik och semantik
Alla som läst nordiska språk b säger att jag måste välja namnforskning. Tydligen är kursen rolig och läraren av allra bästa slag. Han heter Svante och är Nordens enda professor i namnforskning. Det är med andra ord en ganska exklusiv kurs, med Nordens antagligen mest kompetenta namnforskare.
Samtidigt tycker jag grammatik och semantik är så himla roligt! Grundkursen i det var mest att lära sig hur det "ska" vara, medan denna fortsättningskursen är mer problematiserande och diskuterande.

Nej, nu ska jag gå och provvälja i ett inte riktigt lika viktigt val.

2 Comments:

At 1:13 em, Blogger Erika said...

Jag tror att jag skulle välja följande:

1. Språksociologi låter roligast, men språkhistoria är nog mer lärorikt.
2. Dialektologi skulle jag gärna lära mig mer om. Textproduktion läste jag på gymnasiet, och det var det tråkigaste och flummigaste jag varit med om. Men du har nog inte hemska Maggan som lärare iofs.
3. Namnforskning, definitivt! Grammatik är helt okej, men på B-nivå gissar jag på att det är i torraste laget.

 
At 11:03 em, Blogger Veronika said...

erika: Jag kan nästan lova att sociologin inte är roligare. Det är ju intressant med ungdomsspråk, och kvinnospråk och språks ställning. Men sen när det blir en kurs är det nåt konstigt som händer. Förtråkning, tror jag det kallas.
Sen tror jag du har fel om grammatiken också. Tror inte alls den är torr eller tråkig. Leta reda på "Grammatik på villovägar" på närmsta bibliotek, det är kurslitteraturen. Jätteskojjjj ju!

 

Skicka en kommentar

<< Home