måndag, juli 10, 2006

Att gå vs att gå

Jag har nu varit ute på min första 30-minuters promenad. Egentligen är det väl ganska mesigt att göra? Men 6 st 30-minutare blir faktiskt 3 timmar på en vecka. Jag har säkerligen tidigare veckor gått mer än 3 timmar/vecka dock. Men då har jag nog snarare strosat, eller fnallat som det heter på älvdalska. (Att fnalla är ett verb som jag anser att "standardsvenskan" ska låna in från älvdalskan, det betyder kort och gott att gå långsamt.) Nu gick jag lite snabbare, så jag fick ökad puls och lite tyngre andning. Och jag gjorde det i 30 minuter. Det var inte alls jobbigt, men det kändes ändå bra att komma hem lite svettig och varm.
Jag har också bestämt mig för att dessa 30-minuters promenader ska vara utöver diverse barnvagnspromenader, eftersom man då går så långsamt. Man får ju knappt varken konditionsförbättrande eller fettförbrännande effekt av att gå så långsamt som jag brukar gå.

Det blev också lite jobbigare att klara godis-dealen än jag tänkt. Detta för att familjen kom hit idag. Och Pillan hade köpt 600 gram toblerone på tax-freen åt mig. Fick ju lust att börja mumsa i mig med detsamma. Men nu har Johan tagit hand om chokladen. Sköter jag mig får jag hundra gram på lördag. Värsta småbarns-flashbacken, lördagsgodis på nåder av Johan. Jag hittade även en gammal påse med 2 ostbågar kvar i, dem stoppade jag i mig. Men det var så lite så det gills inte.