söndag, januari 01, 2006

Gasquen

Min sista gasque gick bra. Detta trots att jag skrivit ett alldeles för internt tal. Av de 127 sittande visste unegfär 16 vem jag var. Så mina internskämt var ju helt bortkastade. Även om jag hörde Daniel skratta. Alltid kul att roa någon.
Hade två paniktillfällen. Dels mellan 17.30 och 19.00, när jag kom på allt jag glömt fixa innan gasquen. Så det blev att sitta och panikgöra sexamatsbiljetter och kolla gamla papper hur mycket vodka som gick förra året (4 flaskor, vi hade 5 hemma nu, panik, panik, tänk om det kommer mer folk i år). Dels mellan 22.00 och 24.00. Då insåg jag att jag inte borde ha lämnat hela arbetsplaneringen åt de stackars klubbverkarna. Mitt nöt. Det var min fjärde nyårsgasque på nationen, varför hade jag inte satt mig ner i en kvart och förklarat allt? Så nu fick jag springa runt som en hottentott och hjälpa till där det behövdes: röja festsalen, ordna växel, hjälpa illamående person som ville kolla om det gick några tåg till Stockholm, fixa fyrverkerier.
Men sen när det sista fyrverkeriet small av vid tolvslaget visste jag att NU är jag färdig. Ingen pjäs flög in i grannarnas fönster. Mitt år som tredje kurator var slut. Det där vemodiga som jag trodde skulle infinna sig gjorde det inte, bara glädje. Några som sett mig kanske noterat alla tabbar jag gjort, men de allra flesta tror jag trodde att allt förlöpte som sig skulle.
Sen var jag ju inte riktigt färdig. Vid 02 när jag skulle hem gick jag förbi puben för larmet hade gått där tidigare på kvällen. Så jag satte på larmet igen och gick därifrån. DÅ går larmet precis när jag gått ut ur puben. Så visade det sig att jag larmat in en securitas-vakt. Så jag fick ta en liten dust med honom också.
Men överlag hade jag jätteroligt. Det roligaste gasque-släppet jag gått på som gravid. Det är inte alltid så roligt att vara nykter när alla andra är fulla. Men den här gången var det uthärdligt. Jag stannade som sagt till långt efter midnatt, och det är rekord.