Lindexreklamen
Jag har bara läst om Lindex nya trosreklam i tidningarna och på internet. Men nu var jag och hälsade på familjen i Stockholm och fick se dessa fasta stjärtar med små trosor på sig. Jag har funderat lite över hur denna reklam kan göra folk så himla arga. De gör reklam för trosor. Trosor sitter på rumpan av kvinnor. Då är det väl inget konstigt att reklamen föreställer en trosa på en rumpa? Det är knappast att objektifera kvinnorkroppen, utan snarare trosan. Och trosan är ett objekt man försöker sälja!
Samtidigt irriterar jag mig också på reklamen, men inte för objekt-biten. Istället tycker jag att rumporna alla ser likadana ut. Okej, lite olika form och färg. Men var är tjockisarna? Enlgit någon presstaleskvinna på Lindex vill de med reklamen vissa att det finns trosor för alla sorters rumpor. Men ingen av de där rumporna kan ju vara 42+.
För övrigt tror jag tidningarna skriver om det här av en enda anledning. I alla artiklar där folk klagar på reklamen finns alltid minst en bild från Lindex-kampanjen. Dvs, respektabla tidningar får visa rumpor vilket säkert gör läsarna glada. I det fallet kan man inte tala om så mycket annat än objektifiering. Det är det som gör att rumporna blir objekt.
Samma tendens kan man se i dokumentärer om strippklubbar och diverse. Det är bara en förtäckt anledning att få visa nakna kvinnorkroppar i seriösa program. Oh, så irriterande.
Kram.
0 Comments:
Skicka en kommentar
<< Home