torsdag, juli 07, 2005

Svenska Dagbladets sommarvikarier

Jag har bara prenumererat på SvD sen första juni (för jag tänkte att på sommaren har jag säkert mer tid att läsa morgontidningen), men jag har sedan förra veckan noterat att många journalister gått på sommarlov. Det märks inte på de viktiga artiklarna, utan de små notiserna.
Det hela började med att man kunde läsa om freekatie.net, där de (någon sommarvikarie) i SvD hävdade att man efter Toms senaste utfall (tror det var Oprah) kan förstå att hemsidan finns. Igår fanns ännu en annons som racka ner på Tom, där man kunde läsa ett uttalande från Toms exfru (den innan Nicole Kidman) som i ironisk ton förklarade att Toms och Katies förhållande bara är fejk.
Men inte nog med att de rackar ner på Tom Cruise, de försöker även klanka ner på Ebba von Sydow. I ett citat från hennes blogg kunde man läsa att hon skrivit om ett "fynd" några gummistövlar hon fått för 300 kr eftersom de var på rea OCH var lite trasiga. Detta ställdes emot hennes uttalande i Elle där hon kallat sig för en full-pris-person (eller dylikt, kommer inte ihåg exakta ordvalet).
Det är helt fantastiskt hur journalister på en av landets högst ansedda morgontidningar kan ägna sig åt sådan "journalistik". Till och med jag med min näsa för skvaller och skandaler skulle kunna få jobb där (ja, tack, jättegärna). Å andra sidan tycker jag det är helt underbart att få en lagom stor dos skvaller redan till morgonkaffet (dricker inte kaffe, det blir oftast oboy eller vatten). Sen när man vaknat kan man söka vidare på internet och få ännu mer skvaller, och då vet man vad som är nytt. Annars blir det lätt att man surfar på samma sidor varje dag.
Jag hoppas alla förstått att detta är en hyllning till Ebba, Tom och sommarvikarierna på SvD. Ville bara klargöra det. Vem skulle orka med arbetet på kontoret om man inte kunde ägna lite tankebryderi åt dem.
Kram.