måndag, februari 27, 2006

Dumma kungahuset

Jag läser fortf tidningarna fast jag sagt att jag ska sluta. Men nu är jag lite trött på kungahuset. Detta efter allt rabalder med drottningens brors begravning, och kungens OS-närvaro.
När begravdes drottningbrodern? Typ i torsdags. Då får vi i tidningarna se bilder på stackars Victoria som gråter, och vi får veta att drottningen var förtvivlad. Och STACKARS kungen fick till slut också lov att lämna OS för att närvara på begravningen.
Typ tre dar senare står kungen och Carl-Philip (eller stavar han svenskt? det borde han göra. Karl-Filip) och JUBLAR åt hockeykillarna när de vinner OS-guld. Glädjen är total! Var är flickorna i familjen? Jag antar att de fortf sörjer? Eller?
Inte ett ord om att prinsen eller kungen skulle varit ledsna på begravningen. Och inte kan flickor gå på hockeyfinal så snart efter en begravning.
Jag vet inte vad som irriterar mig mest: att man skyltar så stereotypt med folks känslor? Flickorna gråter, pojkarna gläds. Eller det faktum att man så snart efter sin morbrors begravning går på hockey? Och lämnar den sörjande delen av familjen hemma!
Well. Egentligen vet jag ju inget om hur kungafamiljen fungerar. Kanske hade inte alla lika bra kontakt med drottningbrodern (klart drottningen var ledsnast)? Kanske inte alla är lika intresserade av sport (åjo, vi har sett Victoria på många hockeymatcher förr)? Kanske hade damkungligheterna nåt viktigare att göra än va på OS? Jag vet inte, så jag borde kanske inte döma!

2 Comments:

At 1:04 em, Blogger Erika said...

Jag har också läst om det där och visst är det löjligt?

Jag störde mig dock mest på att kungen och Carl Philip verkade tycka det var hemskt att lämna OS för en begravnings skull och att de verkligen inte spillde någon tid med att åka tillbaka till Turin så fort som möjligt. Typ att de gick på begravningen och drack kaffe nån timme och sen stack iväg direkt, medan de andra stannade kvar flera timmar. Lite respektlöst mot den döde och Silvia kanske?
Men å andra sidan vet man ju inte hur bra koll tidningarna har på detaljerna... Och att jag orkar bry mig egentligen!

Min mammas man jobbar ju som vakt på slottet och ser kungafamiljen ofta, äter personaljulmiddag med dem och sådär. Han säger att kungen helt klart är otrevligast i familjen. Medan de andra alltid hejar och är glada och så, så brukar han skita i det. I'm not surprised.

 
At 1:44 em, Blogger Veronika said...

Eller hur! Visst är det konstigaste att man orkar bry sig? Men vad gör man inte för att slippa fundera på modaliteten i Mathias bakar kakor? :)

 

Skicka en kommentar

<< Home