torsdag, augusti 17, 2006

Uppsala - Guided Tour

Idag var Pillan här. Hon börjar nämligen plugga här nästa vecka, när jag är på Gotland. Så jag var tvungen att guida henne till alla viktiga platser så hon klarar sig. Hon har nämligen fötts helt utan lokalsinne. Hur hon klarade sig i Sydamerika har jag fortfarande inte klart för mig. Så här gick touren (och Pillan kan skriva ut och ha som kom-i-håg-lapp):
  • Järnvägsstationen.
  • Stora Torget. På vägen pekades Eden ut, för där kan man köpa billigt schampoo.
  • Carolina Rediviva. Tog en omväg så vi fick se lite dret-nationer, samt Ankdammen, Slottet och Birjer Jarl. HCs närmsta busshållplats pekades ut. Givetvis gavs ordentliga instruktioner om hur Carolina funkar, vad gäller läseplatser, kurslitteratur och annat viktigt.
  • Humanistiskt Centrum. Först gick vi till källaren i hus 2, för där ska registreringen äga rum. Sen åkte vi upp till våning 2 i samma hus, för Pillan var tvungen att prata med nån på institutionen. Sen visade jag Karin Boye-biblioteket och restaurangen.
  • Studentstaden. Här vill Pillan bo, men studentstaden vill inte låta henne bo där. Folkes pekades ut, och lunch-pizza förtärdes på Lilla Huset.
  • Humanistiskt Centrum. Tillbaka dit för pedagogikens skull.
  • Universitetshuset. På vägen tittade vi givetvis på Pelle Svanslös hem på Åsgränd och Kåren pekades ut. Jag försökte förklara vad Kåren gjorde och vad man kan göra där, men jag kom inte på.
  • Uplands nation. Här blev det bebis-matning, blöjbytning och en stor mängd skitsnack med massa folk. Jag fick även en sammanställning på alla pengar jag är skyldig nationen. Låg bara efter med en enda räkning (applåder), men den skulle varit betald för över ett år sen.
  • Vi tittade på Smålands och Kalmar nation, för det är de nationerna som ligger högst upp på Pillans önskelista. Fast ingen hade öppning för inskrivning så hon får göra det nån annan dag.
  • Stora Torget. På vägen tittade vi på Gotlands nation och Centralbadet. Jag pekade även ut Hennes där jag ska träna i höst och påpekade det roliga med att Viktväktarna höll till i samma dörr.
  • Järnvägsstationen. Fast denna gång tog vi vägen genom galleriorna så hon fick se den vägen, och givetvis pekades Systemet ut. Sen åkte Pillan hem, och jag och Kaspian gjorde detsamma.

Då klarar hon sig nog till jag kommer hem igen. Nu undrar jag. Om jag ska göra en riktig guidad tur när jag kommer tillbaka till Uppsala efter Gotland, vilka platser är då viktigast att jag visar för min lilla syster?

4 Comments:

At 8:50 fm, Anonymous Anonym said...

Åh, jag gillar Eden. De har massa billigt krimskrams oxå ju :)

 
At 10:15 fm, Blogger Veronika said...

anneli: Mm. Man kan hitta mycket man inte behöver där. :)

 
At 11:21 fm, Blogger Erika said...

Det var en bra lista tycker jag, som var ganska heltäckande. Men du måste komplettera med min favvo: Stadsbiblioteket! Och Ofvandahls tycker jag nog, eftersom det är så klassiskt. Linnéfiken är ju trevliga också, även om jag alltid blandar ihop vilken som är vilken. Sen så är både Linnéträdgården och Botaniska trädgården fina såhär års.

 
At 12:18 em, Blogger Veronika said...

erika: Jag pekade var stadsbibblan låg från Stora torget, men det visste hon tydligen redan. Och på Ofvandahls har vi redan fikat. Ja, fler fik måste såklart pekas ut. :)

 

Skicka en kommentar

<< Home