onsdag, december 28, 2005

Giraffens tårar

Nu ska jag skriva bokrecension.
Jag läste förut den grymt bra boken Damernas detektivbyrå som också är skriven av Alexander McCall Smith, precis som Giraffens tårar, och som också har den lustiga detektivtanten, som inte går att komma ihåg namnet på, som huvudperson.
Nåväl, det blev en besvikelse. Båda böckerna hade sina stunder där jag skrattade så magen guppade, men allt det som kändes nytt och annorlunda i DD kändes inte lika nytt och annorlunda i GT. (Hoppas ni lyckas luska ut mina egenhändigt ihopknåpade förkortningar.)
Huvuduppdraget i GT var inte heller lika spännande, eller hade en lika bra upplösning, som DD.
Äh, fan vad tråkigt jag skriver. Jag kunde lika gärna låtit bli. Men jag vill bara säga att om ni som jag älskade Damernas, kommer ni bli besvikna på Giraffen. Det var bara det jag ville säga. Dumt att försöka sig på en recension. Har inte skrivit nån sen högstadiet, klart jag glömt hur man gör. Puckomej!